Vaadimme poikkeusoloissa
Kevät 2020
pyrkimystä oppilaiden yhdenvertaiseen asemaan etäoppimisessa
- tarpeeksi tiivis ja tarpeenmukainen etäopetus (suora kontakti oppilaaseen) ja etäohjaus (koulunkäynninohjaajat, muiden toimijoiden hyödyntäminen)
- pelkkä tehtävien välitys vanhemman kautta oppilaalle ei ole etäopetusta
- yhteneväiset ja selkeät etäopetuskäytänteet
- erityisentuentarpeisten lasten tiiviimpi etäohjaaminen
- oppilaan luokkakaverieden yhteydenpidon tukeminen (tapahtuu esimerkiksi Teams välitunnein ja kesustelusovelluksin: kartoitus edelleen, onko kaikilla soveltuvia laitteita käytössä ja laitehankintoihin avuksi sponsorit ja vapaaehtoiset)
- tulee huomioida mahdollisuus yksilöllisiin joustoihin perheen tilanne huomioiden
kouluruoan/ruokatuen mahdollistaminen pienituloisiin perheisiin
- joustavuutta, ketteryyttä ja yhteistyötä kouluruoan (eväspussit tai muu tapa) mahdollistamiseen Oulun kaikilla alueilla kouluruokaa tarvitseville oppilaille
yhteistyötä ja selkeyttä
- kaikille yleistä ajantasaista, avointa ja selkeää viestintää sekä kunta-tasolta että koulu/päiväkoti-kohtaisesti
- motivoivaa ja kannustavaa palautetta lapsille ja koteihin ja myös vanhemmilta koulun suuntaan
- hyvinvoinnista huolehtimista (niin vanhempien, kuin koulun henkilökunnan) vastuiden selkiyttämisellä ja työn rajaamisen ohjeistuksilla (hyvät käytänteet)
Etäkoulu-kyselyyn ja koosteeseen
Hyviä etäkoulu käytäntöjä
Vanhempien kuulumisia (suoria lainauksia vastauksista)